مروارید پرورشی چیست و چگونه ساخته می شود؟

مروارید پرورشی چیست و چگونه ساخته می شود؟

مروارید پرورشی به عنوان یک جواهر خاص که حاصل مداخله انسان در فرآیند تشکیل مروارید است ساخته می شود و از محبوبیت بالایی برخوردار است. امروزه مروارید های پرورشی از ارزش زیادی در بازار جواهرات برخوردار هستند و بر خلاف مروارید های اصل و طبیعی که در داخل صدف و پوسته برخی نرم تنان و به صورت طبیعی تشکیل می شود حاصل فرآیند کشت در محیط آزمایشگاهی است.

در این مقاله به بررسی اینکه “مروارید های پرورشی چیست و چگونه ساخته می شود” می پردازیم و انواع مختلف آنها را بررسی و سپس ویژگی ها و قیمت مروارید پرورشی را مرور خواهیم کرد. شما می توانید برای کسب اطلاعات کامل از مروارید اصل نیز مقاله”مروارید چیست و انواع آن” را مطالعه کنید.

نحوه تشکیل و تولید مروارید پرورشی

در ابتدای این مقاله به بررسی نحوه تشکیل مروارید پرورشی می پردازیم، همانطور که شما می دانید مروارید های طبیعی و اصل  در داخل صدف ها و نرم تانان اغلب تشکیل می شوند و زمانی که یک ماده محرک مانند دانه شن یا انگل و باکتری وارد نرم تنان می شود باعث تحریک و ترشح ماده ای به نام ناکر می شود تا دانه شن یا همان ماده تحریک کننده را بپوشاند که به مروز زمان لایه های ایجاد شده باعث ایجاد مروارید می شود.

در مقابل نحوه تشکیل مروارید اصل و طبیعی نحوه تشکیل و ساخته شدن مروارید پرورشی متفاوت تر است. در روش کشت مروارید پرورشی که به هسته سازی نیز معروف است یک ماده یا جسم کوچک در داخل نرم تنان قرار داده می شود تا شروع به تحریک و ایجاد مروارید کند و این فرآیند اغلب در استخر ها و دریاچه های مصنوعی صورت می گیرد.

انواع مروارید پرورشی

همانند مروارید طبیعی نوع پرورشی آن نیز در انواع و اقسام مختلف وجود دارند که از لحاظ شکل، رنگ و منشا متفاوت هستند که معروف ترین نوع مروارید پرورشی شامل موارد زیر هستند.

مروارید پرورشی آکویا

مروارید آکویا اغلب در کشورهای جنوب شرق آسیا نظیر چین و ژاپن تولید می شود و به شکل کلاسیک گرد، درخشندگی بالا و رنگ سفید شناخته می شود و اندازه آنها معمولا 6 تا  9 میلی متر است و یک انتخاب عالی برای استفاده بر روی گردنبند زنانه و گوشواره هستند.

مروارید پرورشی آکویا

مروارید پرورشی دریای جنوب

مروارید های دریای جنوب عمدتا در کشور های استرالیا، اندونزی و فیلیپین کشت و تولید می شوند و به اندازه بزرگ که اغلب به 20 میلی متر می رسند معروفند.  مروارید های دریای جنوب می توانند در رنگ های سفید، نقره ای و یا طلایی باشند و اغلب از درخشندگی بالایی برخوردارند.

مروارید پرورشی دریای جنوب

کمیاب بودن و کیفیت بالای مروارید پرورشی دریای جنوب باعث شده است که به میزان قابل توجهی ارزش داشته باشد. اغلب دستبند مروارید پرورشی گرانقیمت از این نوع مروارید ساخته می شوند.

مروارید پرورشی تاهیتی

این نوع مروارید ها از صدف های لب سیاه تولید می شود که منشا آنها اطراف تاهیتی و جزایر اطراف آن است و مروارید های پرورشی تاهیتی به دلیل رنگ تیره از طیف خاکستری تا سیاه دیده می شوند  و رنگ های سبز، آبی و بنفش آنها نیز جزو منحصر به فرد ترین مروارید ها محسوب می شود. شکل مروارید های پرورشی تاهیتی می تواند متفاوت باشد و در اشکال گرد، نیمه گرد و باروک است.

مروارید پرورشی تاهیتی

مروارید های پرورشی آب شیرین

مروارید های پرورشی آب شیرین اغلب در رودخانه و دریاچه های مصنوعی تولید می شود و طیف گسترده ای از رنگ ها، شکل ها و اندازه ها را دارا می باشند. این نوع مروارید ها نسبت به مروارید های آب شور قیمت به صرفه تری دارند از همین رو از محبوبیت بالایی نیز برخوردارند. از این نوع مروارید می توان بر روی سرویس نقره زنانه و یا گردنبند نقره زنانه دید که نمونه های آن در فروشگاه لوکس گلامور نیز موجود است.

مروارید پرورشی آب شیرین

ویژگی های مروارید های پرورشی

مروارید های پرورشی دارای چندین ویژگی های منحصربه فرد هستند.که باعث جذابیت و زیبایی آنها می شود که شامل موارد زیر است.

درخشش بالا: کیفیت و براقیت به نحوه انعکاس نور از سطح مروارید اشاره دارد که مروارید های پرورشی از درخشش بالا و زیادی برخوردارند.

کیفیت سطح مروارید: سطح مروارید های پرورشی می تواند متفاوت باشد و از کاملا مسطح و بی عیب تا با لکه های کامل متغیر است. مروارید هایی که لکه های کمتری دارند معمولا قیمت بالاتری دارا می باشند و سنجیدن کیفیت سطح مروارید معمولا یک درجه بندی و سیستم ارزیابی وجود دارد.

شکل مروارید پرورشی: شکل مروارید های پرورشی در انواع مختلف گرد، نیمه گرد، قطره ای و اشکال نامنظم وجود دارد و معمولا مروارید های گرد از ارزش و قیمت بالاتری برخوردارند.

رنگ مروارید: مروارید های پرورشی در طیف گسترده ای از رنگ ها وجود دارند در حالی که رنگ سفید به عنوان معمول ترین رنگ آنها شناخته می شود و رنگ های دیگر نظیر صورتی ، آببی و طلایی کمتر شناخته شده هستند.

اندازه مروارید پرورشی: اندازه هر کدام از دانه های مروارید می تواند متفاوت باشد به صورتی که اندازه خای ریز آن فقط چند میلی متر هستند و مروارید های دریای جنوب اندازه ای برابر با 20 میلی متر دارا می باشند. به طول کلی مروارید های بزرگتر ارزشمند تر از مروارید های ریز هستند.

خلاصه

 مروارید های پرورشی ترکیب زیبا و حیرت انگیری از شگفتی های طبیعت و نبوغ انسانی هستند که به عنوان یک جواهر ارزشمند شناخته می شوند و روش شکل گیری آن متمایز از مروارید طبیعی و اصل است. مروارید همواره در فرهنگ های مختلف از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است از همین رو می تواند یک مزیت اقتصادی برای تولید و صادرات نیز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *